Nieuwe widget Article
Om de gemeenteraad te ondersteunen of een deel van de taken van de raad uit te voeren, zijn door de gemeenteraad commissies, klankbordgroepen en werkgroep in het leven geroepen.
Meer over deze commissies leest u hieronder.
Om de gemeenteraad te ondersteunen of een deel van de taken van de raad uit te voeren, zijn door de gemeenteraad commissies, klankbordgroepen en werkgroep in het leven geroepen.
Meer over deze commissies leest u hieronder.
De Rekenkamer is een orgaan dat is ingesteld door de gemeenteraad. De Rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
De rekenkamer bestaat uit twee externe leden, één voorzitter (tevens lid)(vacant) en één lid.
De Rekenkamer vergadert in beginsel in beslotenheid. In elke vergadering wordt bepaald of en zo ja welke informatie openbaar wordt gemaakt.
Agenda´s en verslagen zijn niet openbaar, daarom vindt u deze hier niet.
De onderzoeksthema´s, onderzoeksstappen en onderzoeksrapporten zijn wel openbaar.
Deze vindt u onder de knop 'thema's'.
Contact
Als u een brief wilt sturen aan de rekenkamer, richt deze dan aan:
Rekenkamer Weert
Postbus 950
6000 AZ Weert
rekenkamer@weert.nl
In de agendacommissie worden de concept-agenda's voor de (extra) informatiebijeenkomsten, het sprekersplein en de vergaderingen van de raadscommissies vastgesteld.
De agendacommissie vergadert in openbaarheid.
De agendacommissie bestaat uit de raadsvoorzitter, de fractievoorzitters, de waarnemend raadsvoorzitter en de voorzitters van de raadscommissies, de informatiebijeenkomsten en het sprekersplein.
De griffier en de secretaris zijn als adviseurs aanwezig.
Op de pagina 'vergaderingen' treft u onder Agendacommissie de agenda´s en verslagen aan van de vergaderingen van de agendacommissie.
De auditcommissie adviseert over en bereidt de besluitvorming in de raad voor op het gebied van de kaderstelling en controle inzake de gemeentefinanciën.
Het is een overlegplatform waarin aan de voorkant van besluitvormingsprocessen sturing wordt gegeven en waarmee op regelmatige basis contacten met de gemeentelijke accountant plaatsvinden.
Hiermee wordt de controlerende taak van de raad versterkt.
De auditcommissie ziet vooral toe op de kwaliteit van de financiële processen, de kwaliteit van de informatievoorziening, de kwaliteit van de werkzaamheden van de controlerende accountant en de afstemming van interne en externe financiële en bedrijfsvoeringonderzoeken.
Op deze manier wordt de raad intensief en structureel geadviseerd in zijn kaderstellende taken (aan de voorkant van het proces) en controlerende taken (toezicht op interne beheersing, bedrijfsvoering, financiële verslaglegging en accountantscontrole).
Voorzitter: mevrouw M. van den Bergh
Plv. voorzitter: mevrouw J. Kleinmoedig
Ambtelijk secretaris: de heer P. Otten
De gemeenteraad bepaalt wie de burgemeester van een gemeente is.
Wanneer er een nieuwe burgemeester moet worden benoemd voert de raad gesprekken met de sollicitanten. Zodra de raad zijn keuze heeft gemaakt wordt deze in een zogenaamde aanbeveling kenbaar gemaakt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en de Koning. Deze volgen doorgaans deze aanbeveling en benoemen de kandidaat die door de raad is uitgekozen.
Als de termijn van een zittende burgemeester afloopt neemt de raad een besluit over diens herbenoeming. De raad bespreekt zijn eigen ervaringen met de burgemeester en voert een herbenoemingsgesprek met hem.
De raad kan ook informatie inwinnen bij personen die veel met de burgemeester te maken hebben. Ook in deze procedure stelt de raad een aanbeveling op, die aan de Minister van Binnenlandse Zaken en de Koning wordt gezonden. Zij nemen op basis daarvan een besluit over de herbenoeming van de burgemeester.
Met een burgemeester wordt ook jaarlijks een functioneringsgesprek gevoerd door de raad.
Omdat het niet handig is als de voltallige gemeenteraad, die bestaat uit 31 personen, gesprekken moet voeren in het kader van de hierboven genoemde procedures, stelt de raad daarvoor een commissie in.
Dit wordt de vertrouwenscommissie genoemd. Deze commissie bestaat uit raadsleden, meestal zijn dat de voorzitters van de fracties uit de gemeenteraad. De vertrouwenscommissie bereidt de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor, houdt de functioneringsgesprekken met de burgemeester en bereidt de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor.
De vertrouwenscommissie wordt ambtelijk ondersteund door de griffier, mevrouw M.H.R.M. Wolfs-Corten.
Terwijl alle andere medewerkers van de gemeente voor het college van Burgemeester en Wethouders werken, werken de medewerkers van de griffie voor de raad. Zij worden benoemd, geschorst en ontslagen door de raad. De raad bestaat uit 31 personen en vergadert in principe in openbaarheid. Het is niet wenselijk dat alle personele aangelegenheden van de griffie in een raadsvergadering worden besproken.
De raad heeft daarom een bestuurscommissie ingesteld, waaraan de raad een groot aantal rechtspositionele bevoegdheden m.b.t. de griffier en de griffiemedewerkers heeft gedelegeerd.
De raad voert deze bevoegdheden niet meer zelf uit.
De werkgeverscommissie bestaat uit raadsleden en mag onder meer voor het werven van een nieuwe griffier een profiel opstellen, de werving en selectie van de griffier doen, functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier voeren, de griffie aansturen, een functiebeschrijving en –waardering vaststellen, afspraken maken over werktijden, overwerk, gebruik hulpmiddelen en arbeidsomstandigheden.
De werkgeverscommissie handelt ook klachten die tegen de griffie worden ingediend af.
De werkgeverscommissie heeft de griffier gemandateerd om bepaalde rechtspositionele bevoegdheden aangaande het griffiepersoneel namens haar af te doen.
De raad blijft zelf wel bevoegd tot benoeming, schorsing, ontslaan van het griffiepersoneel, het vaststellen van de instructie voor de griffier, de vervanging van de griffier, te besluiten over de omvang van de organisatie van de griffie en de arbeidsvoorwaardenregeling van de griffie.
De commissie wordt inhoudelijk geadviseerd door de afdeling HRM en secretarieel ondersteund door de griffie.
Voorzitter van de werkgeverscommissie is mevrouw C. Jacobs.
De plaatsvervangend voorzitter is de heer G. Knoop.
Je krijgt nu de bevoegdheden van deze gebruiker. N.B. alle acties die je hierna uitvoert worden namens deze gebruiker uitgevoerd. Alle acties worden gelogd.
Weet u zeker dat u wilt stoppen met het gebruiken van de bevoegdheden van